PERTAMA KALI KE SAWAH PADI (MEMANCING)







Sebelum ini memang selalu jugak balik kampung, tetapi jarang singgah turun ke sawah. Sebabnya selalu bukan musim orang tanam padi atau musim padi yang baru habis. Tapi kali ni, cuti sekolah minggu lepas, kami balik kampung dan sempat ke sawah padi di kampung untuk melihat ‘baruh’ yang terbentang luas.

Percaya atau tidak, saya dan suami tidak pernah melihat dengan dekat pokok padi dan juga sawah seperti kali ini. Serius, kami jadi jakun dengan pokok padi dan sawah padi di kampung.

Memandangkan ini hanya percutian pendek kami di kampung, terpaksa kami ambil masa yang pendek juga untuk turun ke ‘baruh’ sawah padi untuk melihat betapa luasnya sawah di kampung. Keluarga kami sendiri, memang bukan pesawah, dan family pun tidak pernah cuba untuk menanam padi dan menjadi seorang pesawah. Pun begitu, tahu la serba sedikit tentang kerja-kerja sawah.

Sekarang musim padi diperingkat pertengahan. Masih ada beberapa bulan lagi untuk musim menuai dan mendapat hasil. Selalunya, kalau turun musim menuai padi, ia lebih meriah dan menarik. Musim sekarang, selut dan air lopak masih banyak di dalam sawah, tak sesuai untuk nak main-main melainkan untuk mereka yang suka tangkap ikan.

Nasib baik, batas sawah padi sudah keras dan memang senang kalau nak berjalan. Sempat la kami pergimenyusuri batas sawah padi ini sambil melihat apa yang ada di sini. Sayup mata memandang dan melihat betapa luaskan sawah padi di kampung. Nampak cantik dan ia memang memukau.

Bayangkan kalau dah tiba musim menuai, satu kawasan ini akan berwarna kuning keemasan hasil dari padi yang sudah ‘masak’ untuk di tuai.

Nampaknya, ini satu pengalaman baru kami dalam mengenali cara hidup kampung yang  sebenar. Sebelum ini kami hanya tahu makan nasi, jarang melihat beras yang belum diproses, kini kami kenal apa itu pokok padi. InsyaAllah, kalau ada peluang, kami nak balik sekali lagi bila tiba musim menuai nanti.


Image result for sawah padi

Comments

Popular Posts